Monday, April 27, 2009

Najib Oh Najib , Nak ulang kesilapan bapa ko ke ?






Demi 'survival' politik, Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak sanggup mengadai kepentingan agama Islam.

Keputusan kabinet yang membenarkan kanak-kanak mesti kekal menganut agama asal ketika ibu bapanya berkahwin walaupun selepas salah seorang pasangan itu menukar agama merupakan petanda jelas Umno sanggup mengadaikan agama semata-mata kerana mahu mendapatkan sokongan masyarakat bukan Melayu.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Dato' Mahfuz Omar menegaskan selama ini Najib dan pemimpin Umno yang lain sering menuduh PAS mengadaikan agama Islam bila bekerjasama dengan DAP tetapi keputusan kabinet itu membuktikan sebaliknya.

"Ini bukti bahawa yang mengadaikan agama Islam untuk kepetingan politik adalah Umno bukan PAS kerana kita (PAS) komited dengan perjuangan menegakkan Islam.

"Mereka (Umno) menuduh kita (PAS) mengadaikan agama di Perak bila memberi tanah kepada penduduk Kampung Baru yang terdiri masyarakat Cina dan juga kepada sekolah Cina sedangkan apa yng kita lakukan itu adalah demi keadilan yang dituntut oleh Islam," tegas beliau.

Mahfuz juga menegaskan keputusan kabinet itu bertentang dengan pasal 12(4) perlembagaan persekutuan yang mengizinkan salah seorang ibubapa menentukan agama anak.

Keputusan tersebut tegas beliau menafikan hak bapa atau ibu untuk menentukan agama anak-anak mereka jika berlaku perpisahan.

Mahfuz juga menegaskan keputusan kebinet itu mencerminkan sikap tidak bertanggungjawab kerajaan untuk memberi perlindungan terhadap orang yang menukar agama.

Sehubungan dengan itu beliau mendesak agar kerajaan segera membatalkan keputusan tersebut untuk menghormati perlembagaan negara.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu juga mendesak supaya Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Jamil Mohd Khir yang dipertanggung jawabkan menjaga hal ehwal agama Islam agar segara tampil membuat pembelaan dalam isu ini.

Pada 23 April lalu, kerajaan pimpinan Dato' Seri Najib Tun Razak memutuskan kanak-kanak mesti kekal menganut agama asal ketika ibu bapanya berkahwin walaupun selepas salah seorang pasangan itu menukar agama.

Keputusan itu dicapai dalam mesyuarat kabinet pada tarikh tersebut.

Dipetik dari : HarakahDaily

1 comment:

  1. Nak jawab komen kau pada Jundullah yg ko hantar ke blog aku.

    Memang banyak gay kat msia ni, tapi tak macam pak su ko yang tonggong tu.

    Kalau dirinya sendiri tak betul tak payahlah dia nak melalak kutuk sana sini.

    Dah tahu diri tu banyak pekong, tak payah nak usik pekong orang lain.

    Kalau dah tak boleh nak tinggal tabiat jijik dan kotor itu, duduk diam diam buatlah hal sendiri.

    Dasar aku senang - musuh utama aku ialah ayam jantan yang berkokok berderai derai tetapi ekor bergelumang tahi..cukup patang kalau orang bodoh berlagak pandai; kaki maksiat nak belagak Tok Lebai; Si Munafik nak berlagak Alim!!

    Ramai gayboy kat KL tu, segala macam nyah dan bapok, tapi mereka tu tak buat blog tunjuk megah dengan kerja kotor mereka, atau nak promote pada masyarakat kerja songsang mereka, bermegah dengan nama dan muka babinya.

    Kalau pun mereka ada yang buat blog, aku tak kenal, paling kurang mereka tahu malu untuk tunjuk gambar dan butiran peribadi mereka, dan yang penting mereka tak kutuk orang lain, tak kacau ornag lain, tahu bawa diri sendiri dalam alam mereka sendiri.

    Walaupun aku benci mereka, tapi aku tak ada alasan nak menghentam mereka kerana aku dan mereka bukan malaikat. Masing masing ada dosa, tapi jangan sekali kali berbangga buat dosa, apatah lagi menganjurkan orang lain pun buat dosa. Kalau tak tahu nak beramar maaruf dangan pandai pandai nak membuat dan menyebarkan mungkar!!!

    Itulah puncanya aku perangi si bapok tua pak su yang tak sedar diri

    Ada faham?? Susah sangat nak faham ker???

    Tu pasal jangan tambah dosa, menambah dosa bermakna menambah gelapnya hati, bila hati dah gelap, ilmu tak masuk, kalau masuk pun ilmu dan jadi amal, kalau dapat amal pun, tak boleh nak dapat takwa...kalau tak ada takwa ..hancuzz di dunia, binasa di akhirat.

    Ini zaman IT, zaman Ilmu dan Takwa atau Islam dan Takwa.

    Buka jer Quran lepas, Fatihah terus Al Baqarah, Mulanya Al Baqarah dengan ayat Alif Lam Mimmm. Inilah Kitab (AL Quran), yg tidak ada keraguan (didalamnya), menjadi HUDAN (PETUNJUK)bagi orang yang bertakwa!!! Maknanya kalau sekadar Islam dan Iman, tak sampai tingkat Takwa, tak dapat petunjuk dari Al Quran. Kalau tak dapat petunjuk dari Kitabullah .. itulah yang jadi syaitan yang bertopeng manusia!!

    Pergilah mencari Ilmu Ugama, jangan menyokong membuta tuli atau menentang mambabi buta !!!! Mintalah hidayah dari Allah!

    ReplyDelete